Mreža za istraživanje migracija na Zapadnom Balkanu (dalje u tekstu WB-MIGNET), koju koordinira CREDI, organizirala je Prvu regionalnu zimsku školu „Dijaspora za lokalni razvoj“ koja se održala u Beogradu, u Srbiji, u periodu od 10. do 11. decembra 2019. godine u konferencijskom centru ENVOY. Ova inovativna Zimska škola ima za cilj uključivanje stručnjake i praktičare sa Zapadnog Balkana da uspostave veze, razmjene znanje i nauče iz najboljih praksi učešća dijaspore u lokalnom razvoju. Glavni je cilj proširitii znanje o teorijama i metodologijama za analizu (e)migracija i dijaspore sa Zapadnog Balkana, jugoistočne Europe i svijeta u cjelini.
Uz podršku projekta Dijaspora za razvoj (D4D), koji je projekat Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH i Vlade Švicarske, u partnerstvu sa UNDP BiH i IOM BiH, predstavnici Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH, općina, gradova i kantonalnih vlasti učestvuju u Prvoj regionalnoj zimskoj školi na temu “Dijaspora za lokalni razvoj”. Pored predstavnika praktičara i vlasti iz Bosne i Hercegovine, Regionalna škola je okupila više od 40 predstavnika opština i ministarstava iz regije, kao što su Savjet za migracije i opštine Republike Srbije, Ministarstva za dijasporu i opština s Kosova*, te predstavnika Agencije za dijasporu, Ministarstva za dijasporu i Razvojnog fonda za dijasporu Republike Albanije.
Zimska škola je osmišljena kao kombinacija predavanja i radionica, kao i najboljih praksi u ostvarnim rezultatima u svrhu omogućavanja angažmana dijaspore i pretvaranja u stvarne rezultate vezane za poboljšanje lokalnog razvoja. Dizajnirana je kao dvodnevna škola s nizom predavanja uglednih predavača, interaktivnim radionicama, diskusijama i okruglim stolovima, ali i s dovoljno vremena namijenjenog za upoznavanje, umrežavanje s profesionalcima i za raspravu o zajedničkim budućim projektima i inicijativama. Osnovni rezultati koji će proizaći iz Zimske škole su:
- Podizanje svijesti o pozitivnoj ulozi i doprinosu dijaspore te migranata razvoju u zemljama podrijetla i prebivališta, naročito u vezi s lokalnim ekonomskim razvojem i otvaranjem novih radnih mjesta;
- Povećanje angažmana u lokalnom razvoju razmjenom znanja i ekspertize;
- Pokazivanje primjera uključivanja dijaspore u povezivanje migracija i razvoja;
- Prikupljanje i dijeljenje instrumenata i resursa koji se mogu replicirati i prilagoditi u drugim kontekstima kako bi se učinkovito stvorio utjecaj u ovim oblastima;
- Olakšavanje suradnje stručnjaka i istraživača kako bi se omogućilo učenje o kreativnim rješenjima koja potiču lokalni ekonomski rast koji se događa uključivanjem dijaspore;
- Uspostavljanje mehanizma koji će stručnjacima i istraživačima omogućiti umrežavanje i izvan njihovih lokalnih zajednica; razumijevanje najboljih praksi i potencijalnih programa koji bi se mogli ponoviti u njihovim lokalnim samoupravama.
Program je naposljetku pružio završni izvještaj, koji sadržava sve izazove i mogućnosti organiziranja ove vrste škole, kao i ključne aspekte regionalne suradnje po pitanju uključivanja i rada sa dijasporom u svrhu lokalnog razvoja a koji će također poslužiti partnerima projekta Dijaspora za razvoj te nadležnim organima i Mreži praktičara službenika za rad sa dijasporom.
Neki od izazova i mogućnosti ove vrste škole kao i ključni aspekti regionalne suradnje temeljene na angažiranju dijaspore u cilju lokalnog razvoja jesu:
• Potreba za raščlanjenim podacima na lokalnoj razini, u standardiziranom obliku te za sistematizirajućim postupkom prikupljanja i analize podataka
• Povezivanje podataka / dokaza s postupkom donošenja odluka, tj. oslanjanje na podatke za razvoj politike i razvoj praktičnih mehanizama angažiranja dijaspore
• Uspostavljanje bliže suradnju sa stručnjacima i istraživačkom zajednicom radi podrške relevantnim mehanizmima prikupljanja podataka i stvaranju dokaza u svrhu stvaranja politika, mjera i mehanizama
• Poboljšati regionalnu suradnju s posebnim naglaskom na izazove, dobre prakse i praktične mehanizme – povezane s angažmanom dijaspore na lokalnoj razini / podržati regionalno vršnjačko učenje
• Redovita rasprava, preispitivanje i mogućnosti vezane za prijenos znanja – istraživanje novih pristupa i programa
• Angažirajnje stručnjaka za dijasporu za daljnje treninge / radionice za lokalne nosioce vlasti na Balkanu
*Ovaj naziv, bez prejudiciranja statusa Kosova, u skladu je sa Rezolucijom 1244 i mišljenjem MSP-a o deklaraciji o nezavisnosti Kosova.